Elektrisch rijden

Op onze website. Als deze informatie niet op deze website te vinden is, raden wij aan om contact met ons op te nemen. Mocht u reeds een product in bezit hebben dat niet door ons geleverd is, dan kunt u het best contact opnemen met uw leverancier.

Dit heeft te maken met de inzet, waaronder benodigd laadvolume en laadvermogen. Maar ook zaken als ritplanning, het aantal stops tijdens een rit en de opbouw van de planning. Voor het voertuig zelf geldt dat de capaciteit van de accu moet worden gecombineerd met de te gebruiken laadpaal. Voor korte ritten kan depotladen een oplossing zijn, bij langere ritten kan een snellader uitkomst bieden.

  • Voordeliger onderhoud.
  • U betaalt geen BPM of wegenbelasting.
  • Zakelijke rijders betalen slechts 8% bijtelling en kunnen gebruikmaken van MIA & VAMIL.
  • Opladen is voordeliger dan tanken.
  • Een verfijnd rijcomfort door een soepele en stille elektrische aandrijving.
  • Elektrische auto’s wekken eigen energie op met regeneratief remmen.
  • Elektrische auto’s zijn emissievrij. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit in tegenstelling tot auto’s met brandstofmotor.

Afremmen op de elektromotor. De elektromotor werkt gedurende het afremmen als een dynamo en zet bewegingsenergie om in elektrische energie. De opgewekte elektriciteit kan weer worden teruggevoerd naar de batterij, waardoor de actieradius van de auto toeneemt.

Volgens diverse onderzoeken van onafhankelijke instanties zijn elektrische auto’s niet minder veilig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Zo stelt Dekra (’s werelds grootste onafhankelijke deskundige organisaties die zich richten op veiligheid, milieubescherming en product analyse) dat elektrische voertuigen niet significant in brandgedrag en blusgedrag verschillen van conventionele voertuigen. In een EV zijn vele veiligheidssystemen ingebouwd die voorkomen dat er delen van de auto onder stroom komen te staan bij een ongeval. De hulpdiensten weten bovendien hoe ze om moeten gaan met elektrische auto’s met hoogspanningsaccu’s. Zo weten ze op basis van een uitgebreide database waar de auto wél en niet mag worden opgeknipt.

Vaak 5 jaar. Per merk en model kan dit verschillen en wij willen u hierover graag informeren.

Een aspect om niet voor een elektrische auto te kiezen was de afstand die kan worden afgelegd op één batterijlading. Maar door de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie zijn elektrische bedrijfsauto’s een realistische optie geworden.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat zakelijke rijders gemiddeld een afstand van 66 kilometer per dag rijden, wat betekent dat de gemiddelde zakelijk rijder meerdere dagen kan rijden zonder te hoeven opladen. Wanneer u een keer een grotere afstand moet afleggen, is er een uitgebreid netwerk van snellaadstations waar u gedurende een korte tijd kan opladen.

Kosten

Over het algemeen geldt dat de kosten voor een laadpaal thuis of op de zaak (AC) met één oplaadpunt variëren tussen de €500,- en €1200,-. De installatiekosten variëren tussen de €300,- en €1900,-. De totale kosten van een AC lader inclusief installatie liggen tussen de €800,- tot €2400,-

Dit is afhankelijk van het energie contract wat u heeft, eventuele zonnepanelen en of u een eigen laadpaal heeft. Wanneer u over een eigen laadpaal beschikt zijn de tarieven uiteindelijk lager. Wij bieden u graag een op maat oplossing aan, zodat u ook eventueel overige kosten als een abonnement inzichtelijk heeft.

Milieu

Vanaf 1-1-2025 moeten minimaal dertig steden een zere-emissie zone hebben ingesteld, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. Vanaf die datum moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto’s die een zere-emissie zone in willen rijden emissievrij aangedreven zijn. Vanaf 2030 moeten alle voertuigen in de zero-emissies zones volledig emissievrij rijden.

Een emissievrije zone is een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2 uitstoot welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en hybride (mits zij aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden) zijn dan toegestaan.

Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten zero emissie voertuigen zijn om in deze stadscentra te komen. Voor bestaande voertuigen op fossiele brandstof geldt uitstel.

Voor bestaande voertuigen op fossiele brandstof geldt in de emissievrije zones een uitzondering. Dan moet er wel aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Euro VI Bakwagens die op 1-1-2025 maximaal 5 jaar oud zijn mogen tot 01-01-2030 de emissievrije zone in.
  • Een Euro VI trekker oplegger die op 1-1-2025 maximaal 8 jaar oud is, mag tot 01-01-2030 de emissievrije zone in.
  • Euro V bestelauto’s hebben tot 1-1-2027 uitstel.
  • Euro VI bestelauto’s hebben tot 1-1-2028 uitstel.

Elektrisch rijden zorgt voor een forse vermindering van de CO2 uitstoot op de weg. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, waardoor de luchtkwaliteit in de steden zal verbeteren.

 *Bron Natuur & Milieu

Accu & Batterij

De capaciteit neemt gedurende de levensduur af. Hoeveel dit precies is hangt af van gebruik, maar gemiddeld is de afname tussen de één en tweeënhalf procent per jaar.
Een batterij wordt meestal vervangen als deze minder dan 80 procent oplaadt.
De accu wordt daarna ingezet voor bijvoorbeeld opslag. Na het tweede leven zal de batterij zoveel mogelijk worden gerecycled, zo worden alle metalen hergebruikt.

8 jaar bij MAN eTGE en op de MAXUS modellen. Per model kunnen de totale kilometers verschillen en hier informeren wij u graag over.

Actieraduis & Energieverbruik

De afstand die je met een volle batterij (accu) kunt afleggen heet de actieradius. De actieradius van een volledig elektrische auto wordt hoofdzakelijk bepaald door:

  • de capaciteit (kWh) van de accu,
  • het gewicht van het voertuig,
  • het verbruik van het voertuig,
  • de rijstijl,
  • het weer.

Met WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) krijg je inzicht in het energieverbruik van de reële actieradius van elektrische auto’s. Op die manier kun je elektrische voertuigen beter met elkaar vergelijken.

De ritafstanden in distributie en bouw zijn relatief kort. Dit zijn op korte termijn de meest veelbelovende sectoren voor de inzet van elektrische voertuigen. Het merendeel van de ritten bedraagt minder dan 150 kilometer per dag. Voor de langere afstanden zijn ook steeds meer modellen beschikbaar, zoals onze MAXUS modellen die meer dan 200 of zelfs 300 km per dag kunnen afleggen.

Ja. Batterijen presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 20 graden. Wanneer de temperatuur lager is dan 15 graden, werken de batterijen minder goed. Ook het verwarmen van de auto kost veel energie. Bij een diesel wordt restwarmte van de verbranding gebruikt voor het verwarmen. Batterijen worden steeds vaker gekoeld of verwarmd. Hierdoor blijft de werking op peil.

WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.

In een WLTP-test wordt het aantal haalbare kilometers, de actieradius, die een elektrische auto op één volle accu kan rijden gemeten. WLTP is een verbruikstest die alle nieuwe elektrische auto’s verplicht moeten afleggen. De WLTP geeft ons meer inzicht in het energieverbruik en de reële actieradius van elektrische auto’s. Op deze manier zijn elektrische auto’s beter met elkaar te vergelijken.

Er wordt meestal niet stil gestaan bij het verbruik van elektrische voertuigen en alleen de opgegeven actieradius wordt bekeken. Dit is wel vreemd aangezien hier bij verbrandingsmotoren  altijd op gelet wordt. De MAXUS voertuigen hebben bijvoorbeeld een heel gunstig verbruik en gebruiken minder energie dan veel andere elektrische voertuigen. Dit betekent dat de actieradius die opgegeven wordt ook vaak gehaald wordt of zelfs soms meer dan dat.

Laadpalen & Laden

De laadpaal en stekker worden het meest toegepast bij de huidige pilots met elektrische vrachtwagens. Het is inmiddels een bewezen techniek.

Er zijn diverse mogelijkheden:

  • Aan het dok
  • Losstaand, voor single use
  • Op een laadplein
Type laadpaalVermogenLaadgedrag
Lichte laadpaalTot 50 kWDepotladen (langzaam/nacht) vrachtwagens
Zware laadpaal50-150 kWTussentijds bijladen op bestemming of depot vrachtwagens
Snellader150-350 kWSnelladen onderweg of op depot vrachtwagens
Supersnellader350 kW – 1/3 mWSnelladen onderweg of op depot vrachtwagens, met name lange afstandstransport

*Bron Natuur & Milieu

Dit hangt af van het type laadpas. In de meeste gevallen is het mogelijk.

Wanneer het een openbare ruimte betreft beslist de gemeente. Voor de overige plekken op eigen terrein kunt u zelf beslissen. Wat betreft locatie zijn zaken als beschikbaarheid van de juiste stroom, nabijheid van meterkast etc. belangrijke zaken. Wij adviseren u graag hierin.